Eipä ole tullut kirjoitettua pitkään aikaan blogiin..


Mutta täältä sitä taas tullaan!
1244882805_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Käytiin Ludden kanssa nyt keväällä viiden kerran mittainen naksutin tottelevaisuus kurssi, josta olenkin maininnut, vaikken treenikerroista ole kirjoittanut tänne mitään :-p
Mulla oli vähän ennakkoluuloja naksuttimen käytöstä, mutta silti olin tosi kiinnostunut kuulemaan tästä tavasta opettaa koiralle asioita.
 
Vetäjä oli tosi hyvä ja koirakot, jotka oli kurssilla olivat kaikki peruskoulutettu jo hyvin, joten pystyttiin tekemään oikeasti asioita. Päästiin siis treenaamaan ihan oikeasti tokoa ja vetäjänä toiminut Marianne pystyi keskittymään kaikkiin apua tarvitseviin tarpeen mukaan.


1244883345_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

 
Mariannella oli oma koira aina mukana ja näytti uudet asiat ensin sen kanssa. Se että näki kaiken omin silmin, auttoi ainakin mua tajuamaan kaiken tosi nopeasti..
Kurssikerroilla käytiin läpi seuraaminen, pysähtyminen ja maahanmeno liikkeestä, sivulle tulo, noutaminen, kosketusalusta ja koiran aktivointia.


 1244883780_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Mulla on ollut ongelma miten saisin Ludden pitämään jotain tavaraa suussa siihen asti kun minä haluan. Vaikka periaatteessa oon tiennyt miten sen opetus tapahtuu, niin en ole osannut tehdä sitä käytännössä. Oon varmaan ollut vaan liian hidas :-D
Mutta siis, naksuttimella oli paljon helpompaa kertoa millon se teki oikein (eli avasi aluksi suuta, sitten otti suuhun ja lopuksi jopa piti sitä vähän aikaa), palkan kun pystyi antamaan tällöin "vähän myöhässä". Piti vaan keretä naksauttamaan ensin oikeaan aikaan..

1244883532_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

  Kohta on taas pesupäivä, koska koiruus rupee olemaan aika likaisentuntuinen rapsuttaessa. Hui, viimeisestä kokopesusta on yli kolme viikkoa!!
Shampoot ja hoitoaineet äkkiä esiin.

Blogin ulkoasua myös muutettu hieman, vaihdoin otsikon taaksa kesäisemmän kuvan.

ps. Kasvattajalta on tullut sellaista viestiä, että Ludde on saamassa morsiammen ihan lähiviikkoina. :-)